خانه / آموزش سئو / آموزش سئو برای جستجوی صوتی – قسمت دوم

آموزش سئو برای جستجوی صوتی – قسمت دوم

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

در سلسله مقالات آموزش سئو سایت برای جستجوی صوتی، در قسمت قبل به مبحث انقلاب جستجوی صوتی پرداختیم و از سرعت پیشرفت آن و اهمیت سئو در جستجوی صوتی صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم بتوانیم شما را در یافتن عبارت کلیدی مرتبط به حوزه کسب و کارتان که در جستجوهای صوتی زیاد تکرار می شود یاری کنیم و بتوانید محتوایی تولید کنید که با آن در صدر نتایج جستجوی صوتی قرار گیرید.

بخش سوم : جستجوی کلمات کلیدی صوتی

در این بخش، من می خواهم به شما نشان دهم که چگونه می توانید در دنیای جستجوی صوتی، کلمات کلیدی مد نظر خودتان را پیدا کنید.

به صورت ویژه، من می خواهم به شما سه استراتژی عملی آموزش بدهم که با استفاده از آن، بتوانید کلمات کلیدی جستجوی صوتی مد نظر خودتان را پیدا کنید.

خب پس بریم که کلی مطلب برای شما آماده کردم!

  • کلمات کلیدی با زبان طبیعی

به دنبال کلمات کلیدی با “زبان طبیعی” باشید. همانطور که در بخش دوم مطرح کردم، جستجوهای صوتی بیشتر حالت زبان طبیعی و محاوره ای دارند نه حالت متنی و تایپی.

خب کلمات کلیدی تایپی بیشتر حالت کلمات زیر را دارند …

غار نشینی ، رژیم، ورزشکار

اما حالا کلمات کلیدی زیر، کم کم جایگزین این کلمات شده اند:

اگر ورزشکار باشیم، چطور می توان از رژیم غارنشین استفاده کرد؟

( رژیم غذایی غارنشینی یکی از رژیم های محبوب غذایی در دنیا است که در گوگل، بیش از هر رژیم غذایی دیگری جستجو شده است)

و وقتی که شما می خواهید در سال ۲۰۱۸ کلمات کلیدی خودتان را ارزیابی کنید، باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال، مجموعه نتایج زیر را از Google Keyword Planner در نظر می گیریم:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

بیشتر افراد تلاش می کنند تا لیست کلمات کلیدی خودشان را تنها بر اساس عوامل زیر گسترش دهند:

  • حجم جستجو
  • CPC
  • گرایش های فصلی

اما به لطف جستجوی صوتی گوگل، شما باید بررسی کنید که آیا کلمه کلیدی مد نظر شما، حالت محاوره ای هم دارد یا خیر.

به بیان دیگر:

کلماتی که حالت طبیعی دارند، باعث می شوند که با افزایش حجم جستجوی صوتی، حجم جستجوی شما هم افزایش پیدا کند. (حالت برعکس این شرایط هم درست می باشد؛ در صورتی که کلمات کلیدی شما خیلی حالت طبیعی نداشته باشد، در این شرایط، افراد کمی برای کلمات کلیدی شما جستجو می کنند).

  • استفاده از کلمات کلیدی بلند

خیلی هم از کلمات کلیدی بلند اجتناب نکنید! بسیاری از افراد، کاملا از کلمات کلیدی بلند اجتناب می کنند.

چرا؟

پاسخ خیلی ساده است: افراد بسیار کمی، این کلمات را جستجو می کنند.

اما مادامی که افراد بیشتری با استفاده از جستجوی صوتی گوگل، عبارات مد نظر خودشان را جستجو می کنند، طول کلمات کلیدی “طبیعی” بیشتر و بیشتر می شود:

روش جستجوی صوتی در گوگل,سئو در جستجوی صوتی

بنابراین خیلی نگران این موضوع نباشید که کلمات کلیدی که محتوای خودتان را برای آن ها بهینه کرده اید طولانی هستند. شما می توانید از کلمات کلیدی استفاده کنید که طول آن ها بیش از ۵ کلمه است. مانند موارد زیر:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

حالا برای این که بحثمان شفاف شود:

به نظر شما نباید کل صفحه خودتان را حول کلمات کلیدی بسیار بلند، بهینه سازی کنید.

بلکه، شما باید این کلمات کلیدی را در قسمت های مختلف محتوای خودتان با هدف مشخص، استفاده کنید.

شما همچنین در بخش ۴ خواهید دید که اگر گوگل کلمات کلیدی را در هر قسمتی از محتوا ببیند، از آن به عنوان یک جستجوی صوتی استفاده می کند.

  • استفاده از کلمات کلیدی سوالی

“کلمات کلیدی سوالی” را هدف بگیرید. واقعا به لطف جستجوی صوتی، کلمات کلیدی سوالی سال به سال افزایش یافته و حالا تقریبا ۶۱% رشد سالانه دارند.

چند سال پیش، اگر شما میخواستید رتبه بندی بهتری در گوگل داشته باشید، شما احتمالا عبارتی مانند زیر را جستجو می کردید:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

اما حالا احتمالا دیگر این گونه نیست که آیفن خودتان را از جیبتان در بیاورید و بگویید : ” هی گوگل! … سئو”. به جای این عبارت، احتمالا شما با استفاده از جستجوی صوتی، سوالی را از گوگل می پرسید:

” من چطور می توانم رتبه سایت خودم را در گوگل افزایش دهم؟”

شما می توانید در تمام ابزار جستجوی کلمات کلیدی مشاهده کنید که همین حالا هم، بسیاری از کلمات کلیدی پرسشی به چشم می خورند:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

اما برای این کار باید جستجوی بسیار دقیقی انجام دهید.

اگر می خواهید این فرایند را در مقیاس بزرگی انجام دهید، من پیشنهاد می کنم از Answer the Public استفاده کنید…

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

… ابزار  BuzzSumo’s Question Analyzer هم می تواند به شما کمک کند:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

خب، حالا که شما کلی ابزار مفید برای جستجوی کلمات کلیدی دارید، زمان آن رسیده که محتوای خودتان را حول این کلمات کلیدی، بهینه سازی کنید.

بخش چهارم : 

بهینه سازی محتوا برای جستجوی صوتی

در این بخش، شما یاد می گیرید که چگونه محتوای خودتان را برای جستجوی صوتی، بهینه سازی کنید.

برای شما خبر های خیلی خوبی هم دارم :

اصلا نیازی نیست که کلا سایت خودتان را زیر و رو کنید!

در حقیقت، شما می توانید با چند تغییر کوچک، سایت خودتان را برای سئو جستجوی صوتی آماده کنید.

  • درج جواب های مختصر و دقیق در محتوا

جواب های مختصر و دقیق را در محتوای خودتان قرار دهید. پیش  از این، ما بزرگترین مطالعه عوامل رتبه بندی سئو جستجوی صوتی را در اختیار شما قرار دادیم.

و یکی از جالب ترین یافته های ما این بود که گوگل مایل است عبارات جستجو شده به صورت صوتی را با پاسخ های کوتاه و دقیق ۲۹ کلمه ای پاسخ بدهد:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

به عنوان مثال، نتایج  Google Home برای عبارت جستجوی “آیا انجیر برای شما خوب است” را مشاهده کنید:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

( البته این نتیجه، ۲۸ کلمه دارد)

به همین دلیل، شما باید محتوای خودتان برای عبارت جستجوی یک نفر را کمتر از ۳۰ کلمه نگاه دارید.

با این وجود :

قطعا نوشتن یک پست تنها با سی کلمه خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

به همین دلیل شما باید…

  • ساخت صفحه FAQ برای جستجوی صوتی

صفحه سوالات رایج جستجوی صوتی ایجاد کنید. صفحات FAQ یا سوالات رایج، بهترین گزینه برای جستجوی صوتی هستند.

چرا؟؟

خب، همانطور که پیش از این گفتم، کلمات کلیدی پرسشی نسبت به قبل افزایش یافته اند.

شما هم مشاهده کردید که گوگل تمایل دارد تا پاسخ هایی سی کلمه ای به کاربر های خودش ارائه کند.

صفحه های FAQ هر دوی این ویژگی ها را دارد. یعنی هم به قالب جستجوهای پرسشی پاسخ می دهد و هم پاسخ های کوتاه ارائه می کنند.

احتمالا به همین دلیل است که نتایج جستجوی صوتی، با احتمال ۱٫۷ در مقایسه با نتایج جستجوی دسکتاپ، از صفحه FAQ می آیند.

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

به عنوان مثال، اگر شما در جستجوی صوتی خود بپرسید “درخواست برای بیمه خودرو به چه صورت است؟”، در اینجا پاسخ به صورت زیر است:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

کاملا مشخص است که گوگل پاسخ جستجوی صوتی را بیشتر از صفحه FAQ به دست آورده است:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

و این فقط برای یک کلمه کلیدی می باشد. صفحه های FAQ می توانند برای صد ها عبارت جستجوی صوتی متفاوت، رتبه بندی شوند.

به عنوان مثال: اگر شما برای این عبارت جستجو کنید که “درخواست برای غرامت بیمه خانگی به چه صورت است”، نتایج مورد نظر شما با استفاده از صفحه FAQ ارائه می شود.

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

  • بهینه سازی سایت برای Featured Snippet ها

برای پاسخ های ویژه (Featured Snippets) بهینه سازی کنید. قرار گرفتن در قسمت پاسخ های ویژه، مثل این است که یک کد تقلب برای جستجوی صوتی وارد کنید.

در حقیقت، ۴۰٫۷% از پاسخ های جستجوی صوتی، از قسمت Featured Snippet به دست می آید:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

به عنوان مثال، اگر شما با استفاده از اپلیکیشن گوگل آیفون برای این عبارت جستجو کنید که “آیا آب سرد برای سگ ها بد است؟”، پاسخ زیر به شما ارائه می شود:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

و اگر شما به نتایج جستجو نگاهی بیندازید، شما می توانید ببینید که گوگل فقط قسمت Featured Snippet را برای شما می خواند:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

این موضوع را در نظر داشته باشید:

رسیدن به قسمت Featured Snippet برای نتایج جستجوی گوگل هوم و الکسا، اهمیت بیشتری دارد.

چرا؟

این دستگاه ها فقط یک پاسخ را در اختیار شما قرار می دهند.

بنابراین اگر شما در قسمت Featured Snippet قرار نداشته باشید، دیگر برای این دستگاه ها قابل رویت نخواهید بود.

  • تولید محتوا با زبان طبیعی

محتوای خودتان را به زبان طبیعی بنویسید. جستجوهای صوتی زبانی طبیعی دارند و خیلی مثل زبان های کامپیوتری و رباتیک نیستند.

شما هم باید محتوای خودتان را به همین روش تهیه کنید.

به این صورت، وقتی کسی عبارت زیر را جستجو می کند…

“شما چطور می توانید در اینستاگرام به یک نفر پیام دایرکت بفرستید؟”

گوگل تلاش می کند تا در محتوای شما، قسمتی را پیدا کند که با این سوال تطابق داشته باشد:

مثلا محتوای شما باید جمله ای داشته باشد که به این لحن نوشته شده باشد : “خب، شما احتمالا از خودتان می پرسید چطور می شود به یک نفر در اینستاگرام پیام دایرکت فرستاد؟”

اگر شما از لحنی کامپیوتری و روباتیک استفاده کرده باشید، مثلا به این صورت که “نحوه ارسال پیام دایرکت در اینستاگرام”، در این صورت از نظر گوگل محتوای شما تطابقی با سوال ندارد.

کلمات کلیدی طولانی را در محتوایی که حالت طولانی دارد، قرار دهید

بله، جستجوی صوتی در گوگل احتمالا نسبت به جستجوی کلمات کلیدی به صورت محسوس، طولانی تر می باشد.

اما این بدین معنی نیست که شما باید ۱۰۰۰ صفحه را حول ۱۰۰۰ عبارت جستجوی صوتی مختلف، بهینه سازی کنید.

در واقع، یکی از جالب ترین یافته ها در مطالعه عوامل رتبه بندی در جستجوی صوتی، نشان داد که کمتر از ۲% از تمام نتایج جستجوی صوتی، کلمه کلیدی مد نظر را دقیقا در تگ عنوان صفحه خودشان داشتند:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

در واقع، گوگل به جای این که صرفا به دنبال کلمات کلیدی در محتوا یا تگ عنوان صفحه شما باشد، تلاش می کند که پاسخ را از داخل صفحه شما بیرون بکشد…

حتی اگر آن پاسخ تنها بخش کوچکی از محتوای شما را ایجاد کرده باشد، باز هم گوگل سعی می کند آن را پیدا کند.

به عنوان مثال، من یک جستجوی ساده صوتی انجام دادم که “آیا دفتر های پست، کارت اعتباری هم قبول می کنند؟”

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

و نتیجه برای پاسخ سوال من، از صفحه ای به دست آمده بود که سوال را در نیمه پایین این صفحه پاسخ گفته بود:

جستجوی صوتی,جستجوی صوتی در گوگل,جستجوی صوتی گوگل

اما به دلیل این که پاسخ به این سوال در این صفحه کاملا دقیق و خلاصه بود، گوگل تصمیم گرفته بود که از این پاسخ به عنوان بهترین نتیجه ممکن برای عبارت جستجو شده استفاده کند.

سخن آخر؟

تعداد زیادی از کلمات کلیدی طولانی را در محتوای خودتان قرار دهید.

وقتی که شما این کار را انجام دهید، یک صفحه شما می تواند برای عبارات جستجو شده صوتی مختلف، رتبه بندی شود.

بازدیدکنندگان این مطلب، مطالب زیر را هم مطالعه کرده اند :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

مفاهیم اولیه الگوریتم RankBrain گوگل

حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *