خانه / آموزش سئو / آموزش سئو برای مبتدیان – عملکرد موتورهای جستجو

آموزش سئو برای مبتدیان – عملکرد موتورهای جستجو

آموزش سئو برای مبتدیان,ایندکس صفحات در گوگل,رتبه بندی در موتور جستجو حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

مفاهیم سئو برای مبتدیان را در مقالات گذشته نیوسئو مطرح نمودیم. در این قسمت از آموزش سئو برای مبتدیان، به معرفی نحوه عملکرد موتورهای جستجو می پردازیم و به مفاهیم کراول گوگل، ایندکس صفحات در گوگل و مفهوم رتبه بندی در موتور جستجو می پردازیم:

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

همانطور که در بخش مفاهیم سئو مطرح کردیم، موتورهای جستجو، ماشین های پاسخ دهی هستند. کار آن ها کشف، درک و سازماندهی محتوای اینترنتی به صورتی است که بتوانند مرتبط ترین نتایج را متناسب با سوالات جستجو کننده ارائه کنند.

برای این که شما در نتایج نمایش داده شده قرار بگیرید، محتوای شما باید اول برای موتور جستجو قابل رویت باشد. این موضوع احتمالا مهم ترین بخش معمای سئو است: اگر موتور جستجو نتواند شما را پیدا کند، قطعا در SERP ها قرار نخواهید داشت.

موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجو سه عملکرد اصلی دارند:

  1. کراول کردن (Crawl): در این حالت موتور جستجو محتوای اینترنتی را بررسی می کند و به دنبال کد یا محتوا برای هر URL یافت شده می گردد.
  2. ایندکس کردن (Index): در این حالت، موتور جستجو محتوای یافت شده در مرحله کراول را ذخیره سازی و سازماندهی می کند. زمانی که یک صفحه در ایندکس قرار می گیرد، می تواند در نتیجه عبارات جستجو شده کاربران، به عنوان نتیجه نمایش داده شود.
  3. رتبه بندی (Rank): در این حالت، موتور جستجو تلاش می کند تا بهترین پاسخ برای عبارات جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهد. موتور جستجو در این عملکرد، نتایج را بر اساس مفیدترین نتیجه برای جستجوی کاربر، رتبه بندی می کند.

موتور جستجو چه چیزی را کراول می کند؟

کراول کردن یا پیمایش، فرآیندی است که در آن موتور جستجو، یک تیم از روبات ها (که به نام خزنده ها یا عنکبوت شناخته می شوند) را میفرستد تا محتوای به روز رسانی شده و جدید را شناسایی کنند، این محتوا مثلا می تواند یک صفحه وب، یک تصویر، یک ویدیو، یک PDF و غیره باشد، اما فارغ از قالب محتوا، در این روش محتوا بر اساس لینک ها شناسایی می شود.

در این روش ربات ها چند صفحه محدود وب را پیدا می کنند، سپس لینک هایی که بر روی این صفحه وب قرار دارد را دنبال می کنند تا بتوانند URL های جدید پیدا کنند. با جابجایی بر روی این مسیر لینک ها، این خزنده ها می توانند محتوای جدید را پیدا کنند و آن را به ایندکس خودشان اضافه کنند. این ایندکس ها یک دیتابیس بسیار بزرگ از URL های کشف شده هستند؛ تا وقتی که یک جستجو کننده به دنبال اطلاعاتی می گردد که با محتوای موجود در آن URL تطابق دارد، آن URL را بازیابی کرده و به عنوان نتیجه، نمایش دهد.

ایندکس موتور جستجو چیست؟

موتور های جستجو اطلاعات را پردازش کرده و آن ها را در یک ایندکس ذخیره سازی می کنند، که این ایندکس یک دیتابیس بسیار بزرگ از تمام محتوایی است که آن ها کشف کرده اند و این محتوا کیفیت لازم برای پاسخ به جستجوی کاربران را دارند.

آموزش سئو برای مبتدیان,ایندکس صفحات در گوگل,رتبه بندی در موتور جستجو

رتبه بندی موتور جستجو

زمانی که یک فرد جستجویی را انجام می دهد، موتور جستجو ایندکس خودش را بررسی می کند تا مرتبط ترین محتوا را بیابد و سپس محتوایی که احتمالا پاسخی برای عبارت جستجو شده کاربر هستند را رتبه بندی می کند. این رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس ارتباط موضوعی، به نام رتبه بندی شناخته می شود. به صورت عمومی، شما می توانید فرض کنید که هر چه وبسایت رتبه بالاتری داشته باشد، یعنی این که موتور جستجو فکر می کند آن وبسایت مطالبش با عبارت جستجو شده توسط کاربر تطبیق بیشتری دارد.

شما می توانید دسترسی خزنده های موتور جستجو را به یک بخش یا تمام سایت خودتان بلاک (مسدود) کنید و یا به موتور جستجو دستور بدهید که صفحه های خاصی از سایت شما را در ایندکس قرار ندهد. در حالی که ممکن است شما دلایلی داشته باشید که نخواهید موتور جستجو سایت شما را کراول کند، اما اگر می خواهید محتوای شما برای موتور جستجو قابل مشاهده باشد، شما باید مطمئن شوید که خزنده های موتور جستجو به مطالب شما دسترسی دارند و این مطالب قابلیت ایندکس شدن را دارند. در غیر این صورت، مطالب شما برای موتور جستجو نامرئی خواهد بود.

تا انتهای این بخش، شما می توانید بر اساس چیزهایی که یاد می گیرید با موتور جستجو کار کنید نه این که علیه آن باشید!

نکته : در سئو، تمام موتور های جستجو برابر نیستند.

بسیاری از مبتدیان در رابطه با اهمیت موتورهای جستجو اطلاعات زیادی ندارند. بیشتر افراد می دانند که گوگل بیشترین سهم از بازار موتورهای جستجو را دارد، اما بهینه سازی برای بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو چه اهمیتی دارد؟ حقیقت این است که اگرچه بیش از  ۳۰ موتور جستجوی اصلی وجود دارد، جامعه سئو کاران واقعا فقط به گوگل اهمیت می دهند. چرا؟ پاسخ ساده و کوتاه این است که گوگل بیشترین حجم جستجو توسط کاربران را به خودش اختصاص داده است. در صورتی که ما بخش تصاویر گوگل، نقشه های گوگل و یوتیوب (که از دارایی های گوگل است) را هم در نظر بگیریم، می توان گفت که بیش از ۹۰% از جستجوی کاربران بر روی گوگل انجام می شود، یعنی حدود ۲۰ برابر حجم جستجوی بیشتر از کل حجم جستجوی مشترک یاهو و بینگ.

مباحثی که درباره عملکرد موتورهای جستجو تا اینجا مطرح شد احتمالا باعث شده شما نسبت به سئو علاقه مند شوید. مقالات آموزش سئو برای مبتدیان، در واقع راهنمایی است که دانش شما را نسبت به سئو افزایش می دهد و ما هم میخواهیم از کمک شما استفاده کنیم. این واقعا افتخار بزرگی برای ماست اگر که زمان بگذارید و نظرات خودتان را در رابطه با این بخش، با ما به اشتراک بگذارید.

بازدیدکنندگان این مطلب، مطالب زیر را هم مطالعه کرده اند :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

۹ مرحله استراتژی سئو در سال ۲۰۱۹ – بخش دوم

حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *