خانه / آموزش سئو / آموزش سئو برای موبایل – قسمت دوم

آموزش سئو برای موبایل – قسمت دوم

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۲ امتیاز : ۵]

بهینه سازی وب سایت ها برای موبایل، از ضروریاتی است که در الگوریتم mobile-first index گوگل لحاظ شده است. مفاهیم بهینه سازی موبایل و نحوه پیاده سازی وب سایت در موبایل را در قسمت اول مقاله آموزش سئو برای موبایل مطرح کردیم. در اینجا قصد داریم نحوه سئو سایت برای موبایل و همچنین نحوه بهینه سازی سایت برای موبایل از نظر سیگنال های تجربه کاربری (UX) را بررسی نماییم:

فصل سوم :

نحوه بهینه سازی سایت برای موبایل:

حالا که سایت شما برای بازدید کننده های موبایل آماده شده است، زمان آن رسیده که سئو موبایل را پیش بگیرید.

در این مرحله، من به شما نشان می دهم چطور مطمئن شوید که گوگل و هر موتور جستجوی دیگری، سایت شما را به عنوان یک سایت بهینه برای موبایل در نظر میگیرد.

  • استفاده از تست Mobile Usability گوگل

ابزار بسیار مفیدی که در سرچ کنسول گوگل یافت می شود، به شما این امکان را می دهد تا بدانید آیا سایت شما مشکلی از نظر کارایی بر روی موبایل دارد یا خیر.

برای استفاده از این ابزار، شما باید حساب GSC خودتان را بررسی کنید. سپس باید بر روی قسمت “Mobile Usability” کلیک کنید. (این ابزار در نوار جانبی GSC جدید می باشد)

و سپس گوگل به شما نشان می دهد که آیا کاربران موبایل در استفاده از سایت شما مشکلی دارند یا خیر.

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

(به عنوان مثال، این ابزار ممکن است به شما نشان دهد که شما از Flash استفاده می کنید و یا این که فونت شما برای خوانش کاربران موبایل، بسیار کوچک می باشد).

شما همچنین می توانید از تست موبایل فرندلی گوگل (Google’s Mobile-Friendly test) نیز استفاده کنید.

شما فقط باید URL خودتان را در این ابزار وارد کنید…

و سپس یک گزارش کامل دریافت می کنید.

همانطور که می توانید ببینید، من در این تست قبول شدم. اما این ابزار من را قادر می سازد تا متوجه شوم که آیا ربات موبایل گوگل برای بارگذاری تمام منابع صفحه من مشکلی داشته است یا خیر:

سئو موبایل,طراحی سایت واکنش گرا,نسخه موبایل Fetch as Google

ربات دسکتاپ گوگل هیچ مشکلی برای کراول کردن این منابع نداشته است. اما نسخه موبایل این ربات نتوانسته تمام منابع را کراول کند.

و با توجه به این که حالا Mobile-first index گوگل کار خودش را شروع کرده است، این موضوع احتمالا موضوعی جدی است و اگر من نمی توانستم از این ابزار استفاده کنم، قطعا متوجه این مشکل نمی شدم.

پس این ابزار خیلی خیلی مفید است!

  • دسترسی کامل به کراول گوگل 

به گوگل اجازه دهید همه چیز را کراول کند. آیا شما به Googlebot اجازه نمی دهید که به Javascript ،CSS یا دیگر بخش های مهم کد سایت شما دسترسی پیدا کند؟

این موضوع قبلا خیلی چیز خاصی نبود. اما امروز، این کار واقعا به ضرر شما تمام می شود.

اگر گوگل نتواند صفحه شما را به صورت کامل کراول کند، نمی تواند به شما نشان دهد که این صفحه mobile-friendly است یا خیر.

و در صورتی که آن ها مطمئن نشوند که سایت شما با موبایل سازگار است، احتمالا نمی توانید در Mobile-first index، رتبه بندی شوید.

خب شما چطور می توانید متوجه شوید این مشکل وجود دارد یا خیر؟

اول، شما باید فایل robots.txt خودتان را بررسی کنید. این فایل به ربات های گوگل می گوید که نباید بخش خاصی از سایت شما را کراول یا ایندکس کنند. این فایل معمولا در site.com/robots.txt یافت می شود. شما می توانید این فایل را داخل سرچ کنسول گوگل خودتان هم مشاهده کنید.

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

وقتی که شما در سرچ کنسول هستید، مسیر “Google Index” —> “Blocked Resources” را دنبال کنید. این مسیر به شما نشان می دهد که آیا شما، مانع دسترسی ربات های گوگل از بررسی بخش های خاص سایت شده اید یا خیر.

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

و در صورتی که شما بخش مهمی از وبسایت خودتان را مسدود کرده باشید، احتمالا با مشکل رو به رو می شوید.

  • عدم استفاده از پاپ آپ های صفحات

در فضای بین المان های صفحه، پاپ آپ قرار ندهید.

می دانم، همه از پاپ آپ بدشان می آید.

من هم نمی خواهم الان در این باره بحث کنم. اما فقط  می خواهم به شما بگویم که گوگل هم از پاپ آپ بدش می آید… به خصوص برای کاربران موبایل.

به یاد داشته باشید، کار اول گوگل این است که محتوای عالی به کاربران خودش ارائه کند و در صورتی که این محتوا پشت یک پاپ آپ بزرگ پنهان شده باشد چه؟ قطعا دیگر این محتوا هیچ جذابیتی نخواهد داشت.

در واقع، گوگل یک به روز رسانی منتشر کرده است که به صورت خاص، پاپ آپ های ناخوشایند را هدف گرفته است.

بنابراین در صورتی که شما از یک پاپ آپ خیلی بزرگ در وبسایت خودتان استفاده کنید، احتمالا تاثیر بسیار بدی بر روی رتبه بندی شما خواهد داشت.

شما چطور می توانید متوجه شوید که یک پاپ آپ خوب است یا بد؟

گوگل چند مثال از پاپ آپ های قابل قبول را به شما ارائه می کند….

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

و پاپ آپ هایی که ممکن است باعث جریمه شدن وبسایت شما شوند را هم نشان می دهد.

  • طراحی سایت واکنش گرا

سایت واکنش گرای شما واقعا به چه صورت نمایش داده می شود؟ با ابزار جالب زیر، می توانید متوجه شوید!

این که بررسی کنید که گوگل سایت موبایل شما را چطور می بیند، یک موضوع است.

اما از هر چیزی بهتر، بررسی سایت خودتان بر روی دستگاه های مختلف می باشد.

در نتیجه اگر شما از یک طراحی واکنش گرا بر روی سایت خودتان استفاده می کنید، پیشنهاد من این است که این ابزار تست ریسپانسیو را بررسی کنید.

این ابزار به شما نشان می دهد که سایت شما بر روی iPhone، تبلت ها و دیگر دستگاه ها، چه ظاهری دارد.

خب همانطور که می بینید، در تلفن هوشمند و تبلت، به یک صورت خوشتیپ هستم! من واقعا عاشق این ابزار هستم.

  • استفاده از نسخه موبایل Fetch as Google

مثل خیلی از افراد، یادگیری تصویری من بسیار بهتر است.

پس اگر یک لیست کامل از موضوعات بهینه سازی موبایل را ببینم، بهتر یاد می گیرم.

اما شخصا، فکر می کنم بهتر است بدانم که گوگل دقیقا صفحات من را به چه صورتی می بیند.

به همین دلیل پیشنهاد من این است که با استفاده از ویژگی “Fetch as Google” در سرچ کنسول گوگل، چند صفحه را از این نظر بررسی کنید.

شما تنها کافی است که URL یکی از صفحه های محبوب سایت خودتان را در این قسمت وارد کنید:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

(حواستان باشد که حتما گزینه موبایل را از لیست کشویی انتخاب کنید)

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

و سپس، شما می توانید دقیقا ببینید که گوگل صفحات شما را به چه صورتی می بیند. شما می توانید حتی صفحه را به پایین اسکرول کنید تا ببینید که آیا چیزی در صفحه وجود دارد که گوگل نتوانسته آن را ببیند یا خیر (مثل تصاویر، ویدئو ها و منو های مختلف)

این ابزار بسیار مفید است.

  • نمایش تمام صفحه برای کاربران موبایل

اجازه دهید کاربران موبایل، تمام صفحه شما را ببیند

قبلا، افراد منابع خاصی را از دسترس کاربران موبایل خودشان خارج می کردند.

(به عنوان مثال، آن ها محتوایی را مخفی می کردند … و یا این که نمی گذاشتند جاوا اسکریپت بر روی دستگاه های موبایل، بارگذاری شود)

این افراد نمی خواستند چیزی را پنهان کنند. بلکه مسدود کردن دسترسی به این منابع تنها باعث می شد که صفحه های آن ها بر روی دستگاه های موبایل، سریع تر باز شود و گاهی این موضوع باعث می شد که سطح تجربه کاربران موبایل بهبود پیدا کند.

در قسمت زیر، یک نمونه از این حالت را مشاهده می کنید:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

همانطور که مشاهده می کنید شما باید بر روی کلید “Read More” کلیک کنید تا محتوای بیشتری را مشاهده کنید. این موضوع می تواند برای Mobile first گوگل، مشکل ایجاد کند.

چرا؟

با این ایندکس جدید، گوگل نسخه موبایل سایت شما را به عنوان نسخه اصلی در نظر می گیرد.

و در صورتی که محتوایی در این سایت از نظر کاربران موبایل مخفی باشد، دیگر این محتوا کراول و ایندکس نمی شود و یا این که ممکن است تاثیر این محتوا، کاهش پیدا کند.

در گذشته، وقتی که موضوع پنهان کردن محتوا برای کاربران دسکتاپ مطرح بود، گوگل گفته بود که:

“اگر چیزی مرتبط با صفحه باشد، در نتیجه به کاربر هم مرتبط می باشد در نتیجه پیشنهاد ما این است که آن را برای کاربر هم نمایش دهید.”

اما اخیر John Mueller از گوگل گفته است که برای Mobile-first index:

” در نسخه موبایل صفحه، ممکن است شما این نوع از سربرگ ها و پوشه ها و چیز هایی مانند این ها را داشته باشید که ما آن را به عنوان محتوای عادی صفحه در نظر می گیریم. حتی اگر در دید اول، این محتوا پنهان شده باشد.”

او همچنین در رابطه با Mobile First گفته است که:

” در صورتی که محتوایی از نظر شما اهمیت دارد، حتما باید این محتوا قابل دیدن باشد”

چه شد؟؟

من ترجیح می دهم صبر کنم تا گوگل یک اعلامیه رسمی در این رابطه در وبلاگ گوگل مطرح کند؛ شاید بعد از آن بگویم نظرم در این باره چیست!

در این بین، نکته مد نظر من این است:

اگر شما محتوایی را برای کاربران موبایل محدود یا پنهان کنید، گوگل آن محتوا را نادیده می گیرد و یا این که اهمیت کمی برای آن قائل می شود. لب کلام؟ سایت خودتان را بر روی چند تلفن همراه استفاده کنید. در صورتی که کاربران دسکتاپ چیزی را می بینند که کاربران موبایل نمی بینند، پیشنهاد من این است که در سریع ترین زمان ممکن، این مشکل را رفع کنید.

بخش ۴ :

نحوه بهینه سازی سایت موبایل خودتان برای سیگنال های UX

همانطور که شما می دانید، سئو امروزه کمتر در رابطه با متاتگ ها سر و کله میزند و بیشتر بحث سر این است که شما سایت خوبی داشته باشید.

در حقیقت، الگوریتم RankBraing گوگل به صورت خاص، به نحوی طراحی شده است که می خواهد ببیند جستجوکننده ها در گوگل، چطور با سایت شما تعامل بر قرار می کنند.

در صورتی که رنک برین فکر کند که سایت شما برای کاربران موبایل خیلی مطلوب نیست، آن ها مثل یک سنگ شما را کنار می اندازند.

و در این بخش، من چند روش ساده را به شما نشان می دهم تا مطمئن شوید که کاربران موبایل سایت شما را دوست دارند.

  • افزایش سرعت سایت موبایلی

سرعت سایت موبایل را به بیشترین مقدار برسانید

آیا گوگل نسبت به بارگزاری سریع سایت موبایل شما اهمیت می دهد؟

قطعا اهمیت می دهد!

در حقیقت، آن ها پیشنهاد می کنند که سایت شما برای کاربران موبایل باید زیر یک ثانیه، بارگزاری شود.

شاید انجام دادن این کار خیلی سخت باشد. اما خوشبختانه ابزار رایگان بسیار خوبی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا به اهداف عالی که گوگل برای سایت ها مشخص کرده است، برسید.

اولین ابزار، PageSpeed Insights خود گوگل است.

این ابزار به شما این امکان را می دهد تا متوجه شوید که سایت شما بر روی موبایل، با چه سرعتی بارگذاری می شود …

و همچنین پیشنهاد هایی را به شما ارائه می کند که با استفاده از آن ها می توانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید.

همچنین من پیشنهاد می کنم که ابزار WebPageTest.org را هم بررسی کنید. به صورت پیش فرض، این ابزار سایت شما را بر روی یک مرورگر دسکتاپ بارگزاری می کند. در نتیجه حتما حواستان باشد که گزینه موبایل را از منوی این ابزار انتخاب کنید:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

سپس شما پیشنهاد هایی را مشاهده می کنید که به صورت خاص، از مرورگر های موبایل به دست آمده است:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

و در صورتی که شما خیلی نسبت به سرعت سایت خودتان سخت گیر هستید، می توانید این منبع بسیار عالی گوگل را بررسی کنید.

این راهنما، به شما کمک می کند که تمام پیچ و خم های سایت خودتان را یاد بگیرید تا بتوانید کاری کنید که این سایت، با سریع ترین سرعت ممکن بارگذاری شود.

  • افزایش خوانش محتوا بر روی نسخه موبایلی سایت

کاری کنید که خوانش محتوای شما، بر روی تلفن های همراه بسیار ساده باشد.

آیا کاربر ها مجبور هستند که همواره روی صفحه خودشان زوم کنند، اسکرول کنند و متن را بالا پایین کنند تا بتوانند آن را بخوانند؟

اگر این طور باشد، آن ها خیلی سریع از سایت شما خارج می شوند و دیگر سراغ سایت شما هم نمی آیند.

مثلا، قطعا محتوای شما نباید ظاهری مانند محتوای زیر را داشته باشد:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

این صفحه از نظر فنی برای موبایل بهینه سازی شده است. اما خواندن محتوای موجود در آن خیلی سخت است.

بلکه شما باید کاری کنید که محتوای شما بزرگ، درشت و خوانا باشد مثل تصویر زیر:

افزایش سرعت سایت موبایلی,بهینه سازی سایت برای موبایل,تست Mobile Usability گوگل

بنابراین:

شما چطور می توانید کاری کنید که محتوای موبایل شما، خوانش بهتری داشته باشد؟

  • از فونت ۱۴px استفاده کنید (ترجیح من ۱۵ یا ۱۶ است)
  • از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید (بین ۱ تا دو خط در هر پاراگراف)
  • طول خط های شما باید بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد.
  • مطمئن شوید که تمایز بسیار خوبی بین متن و پس زمینه وجود داشته باشد (بسیاری از مردم، وقتی که بیرون از خانه هستند از تلفن های همراه خودشان استفاده می کنند در نتیجه، ممکن است کنتراست رنگی سایت شما، در خوانش متن مشکل ایجاد کند)

در واقع، پیش از همه این ها شما باید محتوای خوبی داشته باشید که خب این بحث، کلا بحث دیگری است! 😊

بازدیدکنندگان این مطلب، مطالب زیر را هم مطالعه کرده اند :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

اساسی ترین تفاوت برچسب و کلمه کلیدی

درود بر شما دوستان عزیزم امیدوارم سرحال و شاداب باشید.این قسمت از آموزش سئو اختصاص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *