خانه / آموزش سئو / آموزش سئو منفی – روش های مقابله

آموزش سئو منفی – روش های مقابله

آموزش سئو,تاثیر سئو منفی,حمله سئو منفی حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

با فعالیت های سئو منفی در مباحث گذشته آموزش سئو آشنا شدید، حال این سوال به وجود می آید که چگونه می بایست نسبت به فعالیت های سئو منفی ای که در حال رخ دادن هستند، از خودتان دفاع کنید؟

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید افرادی را که سعی دارند با استفاده از برنامه های سئو منفی سایت شما را هدف قرار دهند، شناسایی کنید. در بخش ۴ از مجموعه شش قسمتی ما، نویسنده Joe Sinkwitz، روش های رایج حمله و نحوه مقابله نسبت به آن ها را ارائه می کند.

شما می دانید که سئو منفی چیست. همچنین می دانید چگونه باید مشخص کنید که آیا سایت شما تحت تاثیر سئو منفی قرار گرفته است یا خیر. شما می توانید که چگونه باید از خودتان محافظت کنید تا کمتر در معرض فعالیت های سئو منفی قرار بگیرید. حالا زمان آن رسیده که ببینیم چگونه می توانیم از خودمان نسبت به فعالیت های مداوم سئو منفی که در جریان هستند، دفاع کنیم.

 چه کسی در حال حمله به شما می باشد؟

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید افرادی را که با حمله های سئو منفی سایت شما را هدف قرار داده اند، شناسایی کنید. بعضی از این روش ها مبتنی بر روش حمله ای هستند که بر روی سایت شما اجرا شده است. اصلا مهم نیست که این حمله ها از چه طریقی بر روی سایت شما اجرا می شود، در هر صورت شما باید اول اطلاعات کافی در رابطه با این حملات به دست بیاورید تا بتوانید آن ها را خنثی کنید.

خب حالا می خواهیم بعضی از حمله های رایج را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می توانیم ورق را برگردانیم و حملات و مقاصد شوم آن ها را به سمت خودشان بازگردانیم!

لینک های ورودی

شما باید با استفاده از ابزار تحلیل لینک مورد علاقه خودتان، لینک هایی که انتظار دارید داشته باشید (یعنی لینک های قدیمی خودتان) را از لینک هایی که فکر می کنید در اثر یک حمله ایجاد شده اند، تفکیک کنید. شاید در نگاه اول این گام خیلی ساده به نظر بیاید و بسیاری از افراد ممکن است آن را نادیده بگیرند زیرا شاخص لینک ها می تواند مبتنی بر هدف لینک های شما، میزان تحمل خطا و نوع ابزار مورد استفاده برای امتیاز دادن لینک ها، تفاوت های محسوسی داشته باشد، در نتیجه شما باید این مرحله را با دقت پیگیری کنید. نتیجه نهایی این مرحله، لیستی از لینک هایی می باشد که شما فکر می کنید احتمالا در اثر حمله ایجاد شده اند.

شما باید بررسی کنید که آیا لینک هایی که علیه شما استفاده می شود، به یکدیگر مرتبط هستند و یا سر نخ های مشابهی در آن ها دیده می شود یا خیر:

  • آیا کلی لینک از وبلاگ های بی کیفیت، سایت های سارق محتوا، سایت های بوک مارک، سایت های ویکی و دایرکتوری ها مشاهده می کنید؟
  • آیا تعداد زیادی از لینک های ورودی شما به صورت ناگهانی و همزمان ظاهر شده اند؟
  • آیا بسیاری از لینک های جدید شما از یک آدرس IP و یا یک کشور می آیند؟
  • آیا لینک های جدید از انکر تکست ها به صورت مکرر استفاده کرده اند؟

نفوذ گسترده لینک های ورودی ممکن است کار یک فرد یا یک گروه باشد که از نرم افزار های اسپم استفاده می کنند. نرم افزار های اسپم معمولا نشانه هایی را از خودشان به جای می گذارند، مانند تعداد بالایی از لینک ها که از یک انکر تکست استفاده می کنند یا لینک هایی که اکثرا از یک جا ایجاد شده اند. یک نمونه مثلا می تواند لینک هایی باشد که در قسمت پاورقی قرار گرفته و ظاهر این چنینی دارد “Powered by phpBB © ۲۰۰۰”.

اگر بخواهید بک لینک های خودتان را با استفاده از ابزار تحلیل لینک مورد علاقه خودتان بررسی کنید، این احتمال وجود دارد که نتوانید به سادگی یک الگوی خاص یا نوع خاصی از لینک ها را شناسایی کنید. شما باید به دنبال الگوهای غیر عادی مانند عبارات انکر تکست هایی درباره داروهای بزرگسالان در لینک های جدید بگردید؛ همچنین ممکن است حجم بسیار بالایی از لینک را مشاهده کنید که ارتباطی با فعالیت های بازاریابی شما ندارد. این نوع لینک ها می تواند نشان دهنده فعالیت های سئو منفی باشد که توسط ابزار اسپم اجرا می شوند و یا گاهی هم ممکن است یک نفر با استفاده از شبکه ای از سایت ها، این حمله ها را اجرا کند.

اگر کسی از یک شبکه از سایت ها (یا شبکه وبلاگ) در حمله هایش علیه شما استفاده می کند، شما می توانید با استفاده از ابزاری مانند TouchGraph.com یا Gephi.org، یک تصویر از داده های لینک خودتان و نمودار های مرتبط با آن را مشاهده کنید. این ابزار به صورت تصویری اطلاعات زیادی در رابطه با لینک های ورودی تان را به شما نشان می دهد و شما را قادر می سازد تا الگوها و سر نخ های موجود را شناسایی کنید. استفاده از این ابزار، نسبت به انبوه داده های موجود در صفحه های گسترده، بسیار ساده تر می باشد.

آموزش سئو,تاثیر سئو منفی,حمله سئو منفی

محتوا و لینک های تزریق شده

اگر کسی توانسته سایت فعلی شما را اصلاح کند، شما باید به لاگ سرور خودتان دسترسی پیدا کنید تا مشخص کنید که کدام پروتکل های اینترنتی (IP ها) برای تزریق این لینک ها یا محتوا مورد استفاده قرار گرفته است. بعضی از مهاجم ها، فعالیت های خودشان را پشت یک مجموعه از پروکسی ها پنهان می کنند، اما گاهی کار از دستشان در می رود و نمی توانند همیشه فعالیت های خودشان را پنهان کنند، به همین دلیل می توان آن ها را ساده تر پیدا کرد.

در صورتی که محتوای ایجاد شده شامل URL هایی هستند که شما با آنها آشنا نیستید، حتما باید اطلاعات IP موجود بر روی URL های جدید را دریافت کنید، زیرا گاهی مهاجم ها به سایت های هدف خودشان باز می گردند تا بتوانند نتیجه کار خودشان را بررسی کنند. گاهی اوقات آن ها فراموش می کنند که خودشان را پشت پروکسی پنهان کنند، در نتیجه شما می توانید متوجه شوید که آن ها از کجا می آیند. وقتی که مهاجم همان URL های غیر طبیعی را از IP های مختلف بررسی می کند، شانس این که بتوانید مهاجم را شناسایی کنید بیشتر هم می شود.

اسپم در نظرات

لینک های اسپم نظرات معمولا با استفاده از یکی از این دو روش ایجاد می شوند: به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزار های ساخت اسپم. اگر شما بتوانید به فایل های لاگ سرور دسترسی پیدا کنید و IP هایی که برای ایجاد این اسپم ها مورد استفاده قرار گرفته اند را شناسایی کنید، در این صورت راحت تر می توانید در رابطه با اسپم نظرات، اطلاعات جمع کنید و آن ها را تفسیر کنید.

اسپم نظرات به راحتی شناسایی می شود و روش رفع مشکل هم بسیار ساده می باشد. شما می توانید تا زمانی که CAPTCHA های قوی تر و تله های اسپم مانند Akismet.com را اضافه کنید، قسمت کامنت های خودتان را ببندید. شخصا، ترجیح می دهم که قسمت نظرات بسته باشد مگر این که واقعا به آن نیاز داشته باشم، چون هنوز ابزار CAPTCHA را پیدا نکرده ام که کرک نشده باشد!

سئو منفی,فعالیت های سئو منفی,لینک های اسپم نظرات

هات لینک یا سرقت پهنای باند

قبل از این که سایت شما تا حد زیادی آسیب ببیند، شما به سختی می توانید متوجه هات لینک (Hotlinking) شوید! این فعالیت سئو منفی می تواند بر روی عملکرد سایت شما تاثیر منفی بسیار زیادی بگذارد، زیرا مهاجم در این روش، تصاویر سایت شما را در سایت خود جاسازی (embed) می کنند و لینک مستقیم به آنها می دهند. این کار باعث می شود که پهنای باند شما اشغال شود، در نتیجه شما به راحتی می توانید از طریق ابزار تحلیل و گزارش های مصرف داده، با بررسی ترافیکی که به سایت شما وارد می شود مهاجم را شناسایی کنید. دامنه هایی که میزبان تصاویر شما هستند می توانند لیستی از مهاجمان را نشان دهند.

سیگنال های کاربر

با وجود این که تخریب سیگنال های کاربری اصلا چیز خوبی برای سایت شما نیست، اما شاید بهترین خبری که می توانیم به شما دهیم این است که وقتی کسی سیگنال های کاربری شما را دستکاری می کند، آن ها ردی را پشت سر خودشان به جای می گذارند. شما معمولا با استفاده از نرم افزار های تحلیل می توانید به سادگی این مهاجم ها را شناسایی کرده و آن ها را گزارش دهید.

قسمت سخت کار، آن جایی است که ما باید مشخص کنیم که چه چیزی دستکاری شده است و بتوانیم آن را تفکیک کنیم. ما باید مشخص کنیم که چه چیزی به صورت هدفمند دستکاری شده است و آن را از تغییرات طبیعی، تفکیک کنیم. در صورتی که سیگنال های کاربری دستکاری شده پیچیده نباشد، احتمالا شما افزایش ناگهانی ترافیک های اسپم را بر روی صفحه های خاص مشاهده می کنید که در این صورت، شما می توانید آن ترافیک را در گزارش های سرور خودتان تفکیک کنید و IP ها و عامل های کاربری را شناسایی کنید. در بعضی از موارد، ممکن است خوش شانس باشید و بتوانید ترافیک ارجاعی که به سمت یک سرویس یا ابزار می رود را شناسایی کنید.

در صورتی که دستکاری سیگنال های کاربر از نوع حمله های نقض سرویس (DDoS) باشد، بهتر است تلاش های خودتان را متوقف کنید و از متخصص های قانونی کمک بگیرید.

زمانی برای ایجاد تغییرات

در این قسمت، من بیشتر مسیر های حمله سئو منفی را توصیف کرده ام که رایج تر از بقیه هستند اما به هدف آشنایی روش جمع آوری داده ها، همین مقدار کافی است. مهم ترین دلیل برای لیست کردن گام های مختلف برای ایجاد لیستی از سایت های مهاجم و روش های متوقف کردن حملات، این موضوع است که به مهاجم نشان دهید شما می توانید او را پیدا کنید و نسبت به او مقابله کنید. همین موضوع باعث می شود که در آینده، مهاجم ها رغبت کمتری برای حمله به سایت شما داشته باشند!

زمانی که شما لیست IP و دامنه های مهاجم را جمع آوری کردید، باید تلاش کنید تا با ترکیب داده ها از طریق WHOIS دامنه های ثبت شده و Zone file ها (یک فایل متنی که منطقه یک DNS را توصیف می کند) و تلاش برای بررسی شباهت های اطلاعات ثبت شده ، سعی کنید که مهاجم ها را شناسایی کنید. تا الان بهترین سرویس هایی که به ما کمک می کنند تا فرد پشت یک IP و دامنه را شناسایی کنیم، BitDiscovery.com می باشد که توسط دو هکر کلاه سفید Jeremiah Grossman و Robert Hansen اجرا می شود.

گام بعدی قبل از این که بتوانیم روند بازیابی سایت را شروع کنیم، توقف فعالیت های مهاجم ها به بهترین روش ممکن می باشد تا در آینده سایت شما کمتر تحت حمله قرار بگیرد. در قسمت زیر، به مهم ترین نکات اشاره می کنیم:

  1. اگر هاست که از آن استفاده می کنید یک هاست اختصاصی نیست، سایت خودتان را به یک هاست اختصاصی ببرید و آن را بر روی یک شبکه توزیع محتوا (content delivery network) قرار دهید تا از حملات DDoS جلوگیری کنید.
  2. سیستم مدیریت محتوا و هاست خودتان را به سیستم های امنیتی جدید به روز رسانی کنید تا احتمال حمله های DDoS و حمله نقطه ورودی (point-of-entry attack) را کاهش دهید.
  3. اصلاحات ضروری را بر روی CMS خودتان ایجاد کنید تا احتمالی مانند محتوای تکراری را با کنونیکال سازی مناسب، کاهش دهید.
  4. مطمئن شوید که فایل های robots.txt شما به درستی کار می کند.
  5. قسمت نظرات را ببندید!
  6. در تنظیمات هاست خودتان، شبکه تحویل محتوای (CDN) شما یا در وردپرس، قابلیت hotlinking تصاویر را غیر فعال کنید.
  7. ارزیابی بد افزار ها را انجام دهید.
  8. وقتی که افراد یا گروه هایی را که به سایت شما حمله کرده اند شناسایی کردید، یک اخطار جدی برای آنها ارسال کنید که فعالیت های خودشان را متوقف کنند.
  9. فعالیت مهاجمین را به خاطر اسپم های ایجاد شده توسط رقبا، گزارش دهید.

خب در مرحله بعدی کاری که می خواهیم انجام دهیم، فعالیت های بازیابی سایت می باشد که در مقاله بعدی آن را بررسی می کنیم.

بازدیدکنندگان این مطلب، مطالب زیر را هم مطالعه کرده اند :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

نحوه به دست آوردن بک لینک های با کیفیت

لطفا به این مطلب رای دهید [رای ها : ۱ امتیاز : ۵] چطور می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *