خانه / آموزش سئو / مطالعه موردی درباره دستیار صوتی گوگل هوم

مطالعه موردی درباره دستیار صوتی گوگل هوم

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)

لطفا به این مطلب رای دهید

[رای ها : ۱ امتیاز : ۵]

پلن بازاریابی اینترنتی برای جستجوی صوتی را در مقالات گذشته نیوسئو مطرح کردیم. اما آیا دستیار صوتی گوگل هوم، برای بازاریابان اهمیتی هم دارد؟ در این مقاله نیوسئو قصد داریم یک مطالعه موردی درباره اهمیت و نقش دستیار صوتی گوگل هوم برای شما عزیزان منتشر کنیم :

آیا فکر می کنید جستجوی صوتی چیزی است که پس از این بازاریابان باید به سراغش بروند؟ من اینطور فکر نمی کنم. من احساس می کنم موقعیت های بازاریابی محدودی در این زمینه وجود دارد.

احتمالا تا به حال شنیده اید که انقلاب جستجوی صوتی در پیش است. هر روز مقاله ای جدید نوشته می شود و در آن گفته می شود که بازاریابان باید همه چیز را رها کنند و به این سمت بیایند.

استفاده از جستجوی صوتی در حال افزایش است، اما آیا این به معنی وجود موقعیت های بیشتر برای بازاریابان است؟

گوگل هوم (Google Home)

خانواده پنج نفره من در شیکاگو بیش از یک سال است که از دستیار صوتی گوگل هوم استفاده می کنند. ما از این دستگاه به طور روزانه استفاده می کنیم و در حال حاضر نیز ۵ دستگاه گوگل هوم در خانه داریم. هدیه کریسمس بچه های من، گوگل هوم مینی بود.

گوگل داده های شخصی را در MyActivity نگهداری می کند که البته آن را می توانید با جستجوهای صوتی فیلتر کنید. البته دسترسی به آن ساده نیست، اما وقتی من به آن دستیابی پیدا کردم، دیدم ۳۱۸۸ جستجوی صوتی انجام شده که بیشتر آنها بین ۸ اکتبر ۲۰۱۷ و ۱۰ ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده بود. این ها عبارت هایی بودند که بیشتر با گوگل هوم جستجو شده بودند، اما برخی از آنها جستجوهای صوتی بود که از طریق گوشی های هوشمند، دسکتاپ و تبلت اتفاق افتاده بود.

من سه فرزند زیر ۸ سال دارم، بنابراین همه عبارت هایی که جستجو شده بودند، قابل فهم نبودند. وقتی عبارت های جستجو شده را دسته بندی کردم، دسته بندی “شناخته نشده” ششمین دسته بندی بزرگ من بود. در این دسته بندی، سوالاتی مثل: “گوگل هوم، مال من است یا مال برادر کوچکترم؟” و “اگر بچه خوبی باشی می تونی از وقت استراحتت استفاده کنی” بود. جمله دوم زمانی جستجو شده بود که من به پسر ۳ ساله ام گفته بودم می تواند استراحت کند.

یافته های من نشان می دهد که خانواده ام از دستیار صوتی گوگل هوم بیشتر به چه منظوری استفاده می کنند. می خواهم یافته های خود را به این امید منتشر کنم که به دیگر بازاریابان برای یافتن راه درست ارتقاء کسب و کارشان کمک کنم.

به خاطر داشته باشید با اینکه بیشتر این جستجوها از طریق Google Home صورت گرفته است، اما ما با گوشی های هوشمند و تبلت هایمان نیز جستجوی صوتی را انجام می دهیم و این جستجو ها نیز در این آمار آمده اند.

عبارت های پرجستجو در دستیار صوتی گوگل هوم

با اختلاف، اولین چیزی که از دستگاه گوگل هوم خود درخواست کرده بودیم این بود که موسیقی را قطع کند. منظور از موسیقی، آهنگ هایی است که دختر سه ساله ام به آنها گوش می دهد و ۱۰ بار در روز پخش می شوند.

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

چیزی که بعد از آن، زیاد از گوگل هوم می خواستیم، اجرای برنامه shazam بوده است. Shazam نام آهنگ نیست. بلکه نام برنامه ایست که من برای روشن کردن چراغ ها نوشته ام.

دوازدهمین چیزی که بیش از همه خواسته شده بود اجرای hot diggity بود. hot diggity برنامه ای است که من برای خاموش کردن چراغ ها نوشته ام.

در مابقی درخواست هایی که از این دستگاه داشته ایم نیز، هیچ چیزی مربوط به نتایج جستجوی طبیعی یافت نمی شود. بنابراین بازاریابان در این زمینه از هیچ چیزی نمی توانند بهره ببرند.

گوگل هوم,گوگل هوم مینی

۳۰۰۰ عبارتی که ما جستجو کرده ایم به خوبی نشان می دهند که خانواده من از این اسپیکر هوشمند بیشتر برای اجرا یا قطع شدن موسیقی، خاموش و روشن کردن چراغ ها و کوک کردن ساعت و آلارم استفاده کرده اند.

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

وقتی تمام این ۳۰۰۰ عبارت جستجو شده را دسته بندی کردم، به نمودار زیر رسیدم. به ترتیب اجرای موسیقی، قطع موسیقی، کوک کردن ساعت، آلارم ساعت، روشن کردن و خاموش کردن چراغ ها و تنظیم صدا، با اختلاف بیشترین استفاده های خانواده من از Google Home بوده است که ۷۲ درصد از کل استفاده های سه ماه گذشته را شامل می شده است.

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

بعد از دسته “ناشناخته” که چهار درصد از درخواست ها را شامل می شود، ۲۴ درصد بقیه استفاده ها از این دستگاه، به بخش های ۳ و ۲ درصدی تقسیم می شود. بخش های ۳ درصدی مربوط به سوالات آب و هوا و بخش های ۲ درصدی مربوط به سوالات درباره موسیقی بوده است. ۱۹ درصد از جستجوها هم تشکیل ۵۶ دسته بندی با ۱ یا کمتر از ۱ درصد استفاده را داشته اند.

با اینکه در حال حاضر تنها درباره خانواده خودم صحبت می کنم، اما آماری که به آن دست پیدا کردم، مشابه با آمارها و گزارش های دیگر است. برای مثال گزارش Smart Audio report که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شده است.

در این گزارش، اجرای موسیقی در رده بندی اول ذکر شده است:

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

با اینکه من در نگاه به داده های خانواده خودم به زمانی که جستجوها انجام شده اند کاری نداشتم، اما درخواست هایی که بیش از همه در این گزارش مطرح شده بود، درخواست هایی بود که بیش از همه در خانواده من نیز مطرح شده است:

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

شاید برای بازاریابان جالب باشد که تنها یکی از ۳۰۰۰ عبارت جستجو شده در مجموعه داده های من مربوط به کارهایی است که واقعا با یک موتور جستجو می شود انجام داد، که تقریبا صفر درصد جستجوها را شامل می شود. البته ممکن است خانواده من یک استثنا باشد، چرا که مطابق گزارش Smart Audio، درواقع ۴۳ درصد از دارندگان بلندگوی هوشمند تمایل به استفاده از خدمات کمپانی ها و برندهایی دارند که در شبکه های اجتماعی آنها را دنبال می کنند. اما برای ما، گوگل به خوبی پاسخگوی نیازهای ماست و ما احساس نیاز به دیگر دستیاران صوتی نمی کنیم.

قبل از آنکه گوگل، دایرکتوری Actions on Google را معرفی کند، کسب آگاهی از نرم افزارهای موجود اینقدر ساده نبود. امیدوارم همینطور که پیش می رویم اوضاع بهتر و بهتر هم بشود چرا که برنامه Actions on Google فرصت بسیار خوبی برای بدست آوردن ترافیک توسط برندهای گوناگون است.

هدف از عبارت جستجو شده در گوگل هوم

برای بازاریابان، مهم تر از دسته بندی عبارت های جستجو شده، هدف از این عبارت های جستجو شده است. همانطور که قبلا اشاره کردم، تنها دسته بندی که بازاریابان می توانند در آن مانور دهند، علاوه بر Actions on Google، دسته بندی وقایع، اطلاعات و راهنمای محلی است.

وقایع و اطلاعات با هدف فهیدن و درک ساده مرتبط هستند و جستجوی محلی، هدف بازدید از جایی را در پی دارد. هرچند، این اهداف تنها ۲۳ درصد از استفاده خانواده من را تشکیل می دهد. ۷۵ درصد از آنها نیز خواسته های مربوط به دستگاه های مختلف است که حتی نیاز به جستجو در گوگل نیز ندارد.

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

درک عبارت های جستجو شده ساده و آسان، برای بازاریابان اصلا جای مانور ندارد. چرا که در جواب چنین جستجوهایی تنها یک پاسخ کوتاه، بدون محتوای اضافه داده می شود. تنها برای ۱۱ درصد از عبارت های جستجو شده، لینک سایت ممکن است نیاز باشد. از این ۱۱ درصد، تنها پاسخ ۴۰ درصد با نتایج جستجو داده می شود و بنابراین تنها همین مقدار برای بازاریاب ها قابل استفاده است.

دستگاه گوگل هوم,دستیار صوتی گوگل هوم,عبارت جستجو شده در گوگل هوم

اگر شما هم فکر می کنید انقلاب جستجوی صوتی به درد شما نمی خورد، تنها نیستید. با توجه به هدف جستجو و دسته بندی جستجوهای انجام شده توسط خانواده من در بیش از سه ماه، می شود فهمید که ممکن است استفاده از جستجوی صوتی بالا باشد، اما فرصت موجود برای بازاریاب ها بسیار کم است.

طول عبارات جستجو شده در جستجوی صوتی

اغلب زمانی که از جستجوی صوتی صحبت می کنیم، حرف از طول عبارات جستجو شده می شود. مایکروسافت و دیگر شرکت ها گفته اند که عبارت های جستجو شده صوتی معمولا بلندتر از عبارت های جستجو شده تایپی هستند. این گفته برای خانواده من نیز صدق می کند. چرا که به طور متوسط چهار کلمه استفاده شده و متوسط طول عبارت های جستجو شده ۲۰ است. تعداد کلمات و طول عبارت جستجو شده، بر اساس هدف جستجو متفاوت هستند.

بازدیدکنندگان این مطلب، مطالب زیر را هم مطالعه کرده اند :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

لینک سازی با تولید محتوای باکیفیت – قسمت دوم

حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *